Id3ntiti terb0ngkar. Giliran Yusuf Azmi pula S0und L0ng Tig3r

Nama Long Tiger terus menjadi bualan hangat di Media Sosial. Semalam beberapa d0kumen pengenalan diri dipercayai kepunyaan bapa dan ibunya telah dituI4rkan sehingga mendedahkan status berketurunan roh1ingya.

Long Tiger yang dikatakan Abang Long kawasan Bukit Gambir sebelum ini terkenal di media s0sial kerana gemar mengul4s 1su semasa.

Beliau kemudiannya menjadi perhatian apabila bers3ngkta dengan seorang lagi public figure bernama Jebat sehinga saling berbal4h di media sosial.

Rentetan p’nularan d0kumen perib4di keluarganya di laman sosial semalam, ramai ntizen mempertik4ikan kredibilitinya selaku ketua pemimpin NG0 melayu apabila beliau sendiri bukan melayu.

Tambahan pula dengan isu r0hinyga yang sedang hangat dimainkan di media sosial, ntizen mula meninggalkan komen yang tidak sep4tutnya dan meng’cam Long Tiger.

Dipercayai antara punca mengapa ramai ntizen yang kurang g3mar dengan Long Tiger adalah kerana beliau dikatakan terlalu lntang dimedia sosial sehinggakan menyentuh bab p0litik melayu dan memp’tikai pihak berkuasa.

Semalam banyak pihak yang tampil di media sosial menyeru Long Tiger untuk menjelaskan status dirinya yang dikatakan berbangsa R0hingya itu, namun sehingga kita beliau didapati tidak melakukan penjelasan seperti kebiasaanya beliau lakukan di fb.

#RANI KULUP PERSOAL KE”TIGERAN” LONG TIGER

Macam mana orang Rohingya boleh jadi Tiger pulak?.Tiger tak buat live ke hari ni?.Berapa ramai Melayu selatan dia kencing yang percaya dia betul2 Tiger

Nampak sangat bangsa Melayu mudah ditipu dan ditunggang atas nama Persatuan ///

#LONG TIGER DITUDUH

Tetapi apa yang mengemparkan lagi, tadi muncul pula salinan rep0rt p0lis yang dipercayai berkaitan Long Tiger tuIar di fb. Menurut rep0rt tersebut, Long Tiger dikatakan telah merg0l pekerja wanitanya sekitar bulan September tahun 2019.

Salinan rep0rt yang tidak dapat dipastikan kesahihannya itu kemudiannya menjadi perk0ngsian di laman sosial sehingga mendapat resp0nd yang pelbagai dari ntizen.

“Cari spai dapat.. Xkira lh dia nim berpngkat apa.. Nim malaysia, bkn burma.. Nk buat perangai x elok, pi balik burma”, kata Nur Ayana Mohd Daud

“xlama lg rem4n jebat nk abis n dibebaskan,abisla jd lauk dia kasi gegar pesbuk n y0utube wkkkkakakaakka”, tambah Epul Bahtiar.

“Adakah benar k3es ini??? Jika benar, pihak p0lis wajb menjalankan siastn… Yg isu dia org rohi1nyga pun patut didedahkan”, tulis Mohammad Halim pula.

Memandangkan Long Tiger merupakan public figure, ramai yang memintanya menjelaskan situasi tersebut. Diharapkan beliau sentiasa bersabar ketika mendepani ujian di bulan ramadhan.

Netizen turut meminta agar dia pulang ke negaranya dan sudah lah tu untuk membvruk-burvkkan Melayu. Mereka meminta agar Long Tiger tidak lagi menyembunyikan identitinya.

Pesanan Yusuf Azmi

Assalamualaikum kepada Long Tiger.Saya harap awak mempunyai nama yang sebenar.. Nama yang diberikan oleh ibu dan ayah dengan doa.Sebaiknya menggunakan nama yang ibu dan ayah berikan tu.Pertama tahniah di atas segala kebaikan yang pernah melakukan dalam membantu sesama manusia selama ni.. Saya cuma nak nasihatkan apa sahaja awak lakukan jangan terlalu menc4bar orang sana sini. Gunakkan kebijaksanaan fikiran kita dalam segala urusan.Tidak perlu bert3lingkah sesama islam. Kalau ada tidak berkenan dan berpuas hati.Berhubung dan buat perjumpaan tertutup dan selesaikan mas4lah secara baik.

Jangan sampai menunjukkan imej islam bvruk dihadapan orang awam.Gunakan media sosial tempat memberikan input yang baik.. Berikan nasihat yang baik.Tunjukkan imej yang baik.M4lu pada orang bukan islam melihat ini sikap dan akhl4k umat islam.. Saya tahu awak kuat boleh per4ng sana sini.

Boleh bergaduh satu lawan satu.Adakah ini akhl4k yang Baginda Rasulullah s.a.w ingin kita perlihatkan pada umat manusia?? Satu lagi saya nak berpesan memang baginda Rasulullah s.a.w bukan melayu.Tapi kita umat islam dari seluruh dunia harus menunjukkan sikap merendah diri pada sesiapa pun kita berhadapan.Pesanan saya jangan ajak orang sana sini per4ng per4ng.Nak kvtip orang sana sini.

Biar kita m4ti bermaruah dalam menengakkan islam.Bukan m4ti disebabkan kelemahan diri kita.Dengarkan bisikan iman.Jangan dengar bisikan syaitan.Saya ni bukan orang perang sana sini.Belajar dari sirah nabi.. Bagaimana dan bila keperluan untuk berperang.Berjalanlah menunduk ke tanah dan jangan mendongak ke langit..

Yusuf Azmi, Aktivis

Reaksi Netizan

“terbaik .. ni lah antara contoh “diam² berisi” .. buat kerja dalam diam tapi impak positif nya besar kepada masyarakat , bukan macam si long ghimau tu pung pang sana sini last² diri sendiri tumb4ng”

“Allahuakbar, sangat jauh pemikiran orang yang benar2 ada ilmu dengan orang yang seperti tin kosong. Cara percakapan sahaja dah boleh menunjukkan akhlak dan ilmu seseorang itu. Moga Allah swt merahmati kita semua seagama islam ini dan moga islam di perkuatkan lagi oleh rahmat Allah swt. Terbaik saudaraku yusuf azmi, moga anta dan keluarga dalam keadaan baik selalu”

“Respect dgn teguran kanda Yusuf Azmi.. beginilah kata2 dari pejuang Islam. Sentiasa merendah diri dan menasihati dgn kata2 yg baik.. Bkn saling cabar mencabar utk melihat siapa lebih hebat. “

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : M.B/ Koleksi Viral

Be the first to comment on "Id3ntiti terb0ngkar. Giliran Yusuf Azmi pula S0und L0ng Tig3r"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*